DesignTorget

Designtorget vinner Novax Sustainability Challenge

Novax Sustainability Challenge är ett hållbarhetsinitiativ och pris som delas ut av Novax i samarbete med Antonia Ax:son Johnsons Stiftelse för Miljö och Utveckling.

Syftet med priset på 125 000 kronor är att stimulera initiativ och idéer inom hållbart företagande i Novaxbolagen. DesignTorget vann priset för sitt projekt ”Klarhet” som handlar om att ta fram innehållsförteckningar för produkterna.

Motiveringen lyder: ”Med transparens, hållbarhet och kundens bästa i centrum har DesignTorget utvecklat idén KLARHET som är helt rätt i tiden och dessutom central för bolagets arbete med att ta tillbaka sin position som Sveriges ledande aktör för design och innovation!”

– Vi är mycket stolta över att ha vunnit detta hållbarhetspris utifrån flera perspektiv. Det är ett kvitto på att vårt initiativ med en innehållsförteckning bedöms ha en potential att öka vår lönsamhet och möta våra kunders ökande krav på medvetenhet. Det innebär också en energiboost för våra medarbetare som genom detta pris får en möjlighet att fortbilda sig inom hållbart företagande. Vi har lärt oss mycket men behöver lära oss mer om hållbara material, produktionstekniker etcetera, säger Pål Kårfalk, VD för DesignTorget.

DesignTorget har i över 20 år varit en leverantör av svensk design och formgivning, i en branschunder konstant utveckling och knivskarp konkurrens. Under senare år har transparens och genomlysning av vad produkterna verkligen innehåller blivit allt viktigare. Vad vi sett inom livsmedels- och skönhetsindustrin blir nu aktuellt även inom detaljhandeln. DesignTorget satsar på att bli den första aktören inom sin bransch som redogör för innehållet i sina produkter.