EMG

Di: Find Courses Global fann lönsam lärdom

By 8 januari, 2014 No Comments

Dagens Industri, onsdag den 8 januari 2014:

Svenska företag skickar sina chefer och anställda på utbildning för cirka 10 miljarder kronor varje år.
Det var den marknaden som handelsstudenterna Mattias Säker och Fredrik Högemark tog sikte på när de 2004 startade informationstjänsten Utbildning.se.

Mattias Säker och Fredrik Högemark driver företaget Fon Courses Global. I dag finns de i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland och Storbritannien. Under 2014 ska Ryssland, Frankrike och USA ta dem från 75 miljoner kronor till 100 Mkr i omsättning.

De liknar sin affärsidé vid en bostadssökarsajt. Att söka bostad är gratis, mäklarna däremot får betala. Här är det utbildningsföretagen som betalar för att vara med.
– Fast utbildning är mer dynamiskt. En bostadsannons ändras inte efter att den är inlagd. Kursutbudet förändras hela tiden och vi har investerat mycket i teknik för att kunna uppdatera hela tiden, säger Fredrik Högemark.

På bolagets svenska sajt, Utbildning.se, kan svenska arbetsgivare gratis söka efter utbildningar för sina anställda. 350 av landets största utbildningsföretag är anslutna med över 6 000 utbildningar inom alla branscher om områden.

Över en miljon sökningar görs varje år och landets största arbetsgivare återfinns i söktoppen. Multinationella företag och storstadsregionernas landsting är lika flitiga att kompetensutbilda sin personal.

Parhästarna Mattias Säker och Fredrik Högemark startade bolaget 2004 under sin studietid på Handelshögskolan i Stockholm. Mötet med tre andra studenter, Fredrik Söderlindh, Marcus Boström och Magnus Obel, som gör en liknande söksajt, Studentum, för eftergymnasiala studier blev avgörande.
– Vi kunde använda en del av det som de redan hade, säger Mattias Säker.

Redan efter det första året omsatte bolaget 1 Mkr. Efter en paus i studierna återvände grundarna och tog examen 2007.
Båda tycker arr studietiden är en perfekt tid att starta bolag.
– Man har inte vant sig vid några dyra konsumtionsmönster, man klarar uppehället på studielån. Det rekommenderar vi. Även om företaget inte ”flyger” så har man lärt sig något för livet, säger de.

Find Courses Global ”flög”. Efter sista studieåret på Handels, som var inriktat på entreprenörskap, var omsättningen uppe i 10 Mkr.
– Det var enkelt att välja att fortsätta med bolaget, säger Mattias Säker.

Nästa val stod mellan att expandera med andra söktjänster eller att fortsätta utomlands med sin informationstjänst för utbildning.
– Vi ville bygga något stort, så vi valde att göra det på en global arena och bli bäst i världen på det vi gör, säger Mattias Säker.

Visionen är högflygande: ”Hjälpa hela världen att hitta rätt utbildning.”
De har redan nått en bra bit. Efter Finland, Danmark, Tyskland och Storbritannien går de i januari in på tre jättemarknader, Ryssland, Frankrike och USA:
– Vi har velat växa med lönsamhet. Nu känner vi att det går bra och är beredda. Det är en häftig utmaning att bygga upp de tre marknaderna samtidigt under de närmaste två åren, säger Fredrik Högemark.

Find Courses Global kan stoltsera med att ha varit Di-Gasell tre år i rad, en svit som till deras förtrytelse bröts 2013 eftersom den starka tillväxten i utlandet inte syntes i den svenska årsredovisningen. – Till nästa år ska vi konsolidera dotterbolagen i en koncernredovisning, så blir det tydligt att vi uppfyller kriterierna, säger Mattias Säker.

Målsättningen under 2014 är att öka omsättningen med 25 Mkr till 100 Mkr. – Långsiktigt ska vi upp till 1 miljard kronor, säger Mattias Säker.
Ett snabbväxande område som de räknar med ska bära internationellt är att erbjuda bolagen företagsinterna utbildningsportaler.

I dag har de fem av Stockholmsbörsens bolag, bland annat Skandia och Swedish Match, som kunder. Ett företag kan samla alla kurserna hos de utbildare som det har ramavtal med. Det kan handla om andra kurser och andra utbildare än på Utbildning.se.
– Portalen kan kopplas ihop med till exempel personalfunktioner och inköpssystem. Där kan medarbetarna sätta betyg på kurserna. De får en bra överblick över hur mycket utbildning de har köpt, inom vilka områden och till viket pris, säger Fredrik Högemark.
– Vi diskuterar med några riktigt stora bolag, säger han.

Om Find Courses Global:
Mattias Säker och Fredrik Högemark äger tillsammans 48,5 procent i Find Global Courses och 51,5 procent ägs av moderbolaget Studentum. Novax är delägare i Studentum med en ägarandel om 28 procent. www.utbildning.se