Filippa KNyheter

Di: Mode kan rädda skogsbolag

By 27 januari, 2014 No Comments

Di.se, lördagen den 25 januari 2014:

I jakten på miljövänligare textilier ökar många klädbolag användningen av viskos, lyocell och andra cellulosamaterial. Trenden har fått flera av de krisande skogsbolagen i Norden att se lite ljusare på framtiden.

– Produktion av bomull kräver mycket vatten och bekämpningsmedel. Andra förnybara material kan ersätta bomullen. Några av dem är rayon och viskos som produceras av träfiber och som modevärlden gillar allt mer, säger Lotta Ahlvar, vd svenska Moderådet till Di-podden Osynliga handen.

Storbolaget H&M använder viskos i bland annat tröjor och i fodret på kavajer. För Filippa K stod viskos för 10 procent av de totala fiberinköpen, vilket gör materialet till det tredje mest använda efter bomull (28 procent) och ull (16 procent).

– Vi jobbar sedan länge med dessa fibrer och arbetar konstant för att öka andelen. Vi använder både viskos och lyocell i våra kollektioner med fokus på lyocell då det är ett bättre alternativ rent miljömässigt, säger Elin Larsson, corporate responsibility manager på Filippa K.

Cellulosamaterialen tillverkas genom att man spinner tråd av dissolvingmassa, en sirapsliknande massa som uppstår efter att rivet trä har kokats. Enligt siffror från konsultfirman Pöyry väntas efterfrågan på dissolvingmassa öka från 4,1 miljoner kronor till 6,3 Mkr år 2025. Den globala tillväxten bedöms till cirka 3 procent per år det kommande decenniet, något som kan jämföras med den globala tillväxten på pappersmassa på cirka 1,6 procent.

Flera nordiska bolag, som Stora Enso, har redan produktion igång. Skogsbolaget Södra började 2011 tillverka dissolvingmassa i Mörrum, där produktionsvolymen är cirka 130 000 ton per år.

– Vi har redan god efterfrågan på våra produkter och säljer allt vi producerar till framför allt Kina, men även Europa, säger pappersmassatillverkaren Södra Cells vd Gunilla Saltin.

Södra anser sig ha en särskilt konkurrenskraftig produktion. Det kan behövas då den stora efterfrågan har fåt skogsbruk världen över att ge sin in på marknaden. Länder med snabbväxande träd är starka konkurrenter, produktionen kräver mycket ved. Den starka kronkursen ligger också svenska producenter i fatet. Men Gunilla Saltin är hoppfull.

– Generellt ökar behovet av textilier i världen då befolkningen växer och välståndet ökar så efterfrågan på textila fibrer ökar och därmed växer även efterfrågan på dissolvingmassa.

Hon får medhåll från skogsindustrins branschorganisation.

– Om fem år tror jag att det här kommer att vara en stor produkt, för det är inte bara i kläder det kan användas. Även teknisk textil som odlingsväv, filter och heltäckningsmattor kan tillverkas från skog, säger Jan Lagerström, forskningsdirektör på Skogsindustrierna.

Om Filippa K:
Filippa K är ett växande svenskt modevarumärke med en designfilosofi som står för stil, enkelhet och kvalitet. Kläder för kvinnor och män som uppskattar stilrent mode till rätt pris. Från huvudkontoret i Stockholm drivs butiker huvudsakligen i Skandinavien, men även i Tyskland och Holland. Filippa K representeras också av cirka 750 återförsäljare i Skandinavien, Europa och Nordamerika. För mer information vänligen besök våra hemsida: www.filippa-k.com

Om Novax:
Novax, som ingår i familjebolaget Axel Johnsons AB, är en aktiv och långsiktig investerare som utvecklar bolag med hög tillväxtpotential inom konsumentnära handel och tjänster. Utöver Concept har Novax ägarintressen i följande bolag; Filippa K, RCO, DesignTorget, EMG, Medius, Hyper Island och Json Handels. För mer information vänligen besök vår hemsida www.novax.se