EMG

Educations Media Group slukar Metros studentsajt Allastudier

På tre år ska Educations Media Group, EMG, dubbla omsättningen till dryga 300 miljoner kronor. Köpet av Metro-ägda sajten allastudier.se är ett led i denna ambition.

”Det här blir vårt största förvärv hittills och vi använder en betydande del av vår vinst för att finansiera det”, säger EMG:s vd och grundare Fredrik Söderlindh som uppger att omsättningen förra året blev nästan 140 miljoner kronor och resultatet hamnade på 16 miljoner kronor.

”Vi gör förvärvet för att stärka vår position i Sverige. Det ger oss muskler att växa utomlands”, säger Fredrik Söderlindh som pekar ut Tyskland och Storbritannien som två tillväxtmarknader:

”Ambitionen är att bli marknadsledande både i Tyskland och Storbritannien och där tittar vi på förvärv just nu. Visionen är att hjälpa alla i världen att hitta rätt utbildning. För att göra det måste vi fortsätta att växa i Sverige och internationellt”.

Han startade EMG tillsammans med två studentkamrater för 15 år sedan. Idag har bolaget 130 anställda och 2010 kom familjen Axel Johnsons investmentbolag Novax in som delägare.

Allastudier.se är en del av Metros onlineverksamhet och lanserades 2010. Verksamheten omsätter runt 10 miljoner kronor och har runt 100.000 unika besökare i veckan. Efter förvärvet når EMG ut till över 1,3 miljoner utbildningssökare varje månad, bara i Sverige. Sedan tidigare driver EMG Studentum, gymnasium.se, utbildning.seoch kurser.se på den svenska marknaden.

Totalt sett har EMG:s sajter över två miljoner besökare per månad från hela världen. Nyligen lanserades en kinesisk sajt som även hjälper de drygt 700 000 kineser som varje år vill studera utomlands.