Studenterna startade mjukvarubolag – har 125 anställda och dubblat intäkterna på två år

maj 6, 2021

Det svenska mjukvaruföretaget Voyado hjälper både fysiska butiker och e-handlare att stärka sin kundlojalitet. På två år har bolaget fördubblat sin omsättning till 165 miljoner kronor – och nu köper riskkapitalbolaget Verdane in sig. ”Vi vet att vi hade kunnat få betydligt mer på börsen”, säger vd:n Johan Bäckarlin, som startade bolaget 2005 direkt efter sina universitetsstudier.

Pål Malmros är partner på Verdane medan Johan Bäckarlin är medgrundare och vd på Voyado. Foto: Press.

Det svenska bolaget Voyado har utvecklat en mjukvara som hjälper både fysiska butiker och e-handeln att använda data på ett mer effektivt sätt. Plattformen hjälper företag att identifiera sina mest lönsamma kunder, genom att förstå vilka varor som bäst tilltalar målgruppen. Men det handlar minst lika mycket om att att personanpassa kommunikationen och på olika sätt belöna trogna konsumenter.

”Det går inte längre att enbart spendera pengar på marknadsföring för att växa i volym, utan handlare måste gå tillbaka till kärnan och faktiskt vårda och tjäna pengar på de kunder man redan har – och undvika att de lämnar. Vi vill helt enkelt föra kunddatan närmare alla beslutsprocesser på företaget och åter sätta lojaliteten i fokus”, säger Johan Bäckarlin, medgrundare och vd.

På Voyados kundlista finns en en uppsjö av kända kedjor och varumärken i Sverige, till exempel Akademibokhandeln, Apoteket, Björn Borg, Caia Cosmetics, Daniel Wellington, Desenio, Lindex, Mio, NK, Nordic Nest och Royal Design.

Sedan 2018 har Voyados egen tillväxt legat 50 procent om året, bolaget har under perioden gått från en omsättning om 67 till 165 miljoner kronor i fjol. På grund av investeringar i verksamheten har resultatet legat kring nollstrecket.

”Allt fler handlare har numera ambitionen om att bli störst i världen, inte bara i Sverige, och då behövs verktyg som Voyado för att verkligen få grepp om sin kund. Vi har också fördelen att vi nischat produkten mot en enda vertikal – till skillnad från våra konkurrenter som SAP, Adobe och Salesforce – och därmed kunnat göra den oerhört enkel att använda för handlarna”, säger Johan Bäckarlin.

Nu har riskkapitalbolaget Verdane fått upp ögonen för Voyado och köper in sig som minoritetsägare, vid sidan om grundarna samt Axel Johnsons investeringsbolag Novax. Ingen av parterna vill kommentera de finansiella detaljerna i affären.

”Vi vet att vi hade kunnat få betydligt mer om vi till exempel hade satt bolaget på börsen, men vi är inte jätteintresserade av värderingen i dag – utan det är det vi ska göra på fem års sikt som är det viktiga. Där ser vi att stödet från Verdane, som har en vana att arbeta med starka internationella varumärken inom e-handeln och att växa globala mjukvarubolag, och Novax, som har en oerhörd kompetens inom handeln och bolagsbyggande, ger oss optimala förutsättningar för den tillväxten.”

Tanken är att Voyado nu ska lägga i nästa växel i sin internationella expansion. I första hand siktar på man på att etablera sig i Nederländerna och Storbritannien, men på sikt finns även ambitioner om att ta produkten till USA. 

Kommer Verdane skjuta in kapital även i verksamheten framöver?

”Ja, absolut. För att vi ska klara av att växa som vi vill tror vi kommer behöva ha en aggressiv förvärvsagenda. Vi tittar både på uppköp som kan hjälpa till att etablera oss på nya geografiska marknader och som kan komplettera produkten med nya funktioner”, säger Johan Bäckarlin.

Riskkapitalbolaget Verdane har sedan starten i Oslo 2003 säkrat över 30 miljarder kronor i utfäst kapital, som investerats i över 120 bolag inom framför allt e-handel och mjukvara. Några av de nuvarande portföljbolagen är Caia Cosmetics och Desenio, som alltså redan är kunder till Voyado.

Voyado grundades 2005 av Johan Bäckarlin tillsammans med tre andra studiekamrater, som pluggade vid Linköpings universitets filial i Norrköping.

”Vi bestämde oss för att starta ett bolag ihop i stället för att ge oss ut på jobbmarknaden, men vi hade ingen affärsidé – utan det enda vi visste var att det skulle vara en väldigt rolig arbetsplats och att produkten skulle ligga i molnet. De närmsta tio åren byggde vi fyra olika produkter, innan vi på riktigt valde att satsa på just kundlojaliteten och sålde av resten till Norge”, säger han.

I dag har bolaget runt 125 anställda vid sina tre kontor i Norrköping, Åre och Stockholm med planer på ännu fler nyrekryteringar.

”Det allra viktigaste för oss har varit att behålla kulturen på företaget, även om det kan vara tufft när man gasar. Om man har rätt personer blir oftast produkten bra. Det är väldigt få som har slutat genom åren, 19 personer är kvar på bolaget i dag från vår klass och parallellklass vid universitet”, säger han.

Vad är slutmålet med bolaget, vill ni gå till börsen eller bli uppköpta av en konkurrent? Mjukvarujättar som SAP, Adobe och Salesforce är ju inte främmande för förvärv.

”Vi utesluter nog ingenting, då skulle jag ljuga. Men vi är väldigt måna om att fortsätta kunna vara den stora globala utmanaren till jättarna på vår marknad. Om det sker på börsen, genom ett uppköp eller en sammanslagning spelar mindre roll”, säger Johan Bäckarlin.

Artikel från DI:
https://www.di.se/digital/studenterna-startade-mjukvarubolag-har-125-anstallda-och-dubblat-intakterna-pa-tva-ar/

Fler nyheter